In de startblokken | Fietsonderhoud in de winter
Waar ben je naar op zoek?
Cycling Vlaanderen gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website beter te maken.
ik ga akkoord
nieuws
21/01

In de startblokken | Fietsonderhoud in de winter

MTB

WIN 5 pakketten van Morgan Blue!

Wil jij je fiets perfect onderhouden deze winter? Met dank aan Morgan Blue mag Cycling Vlaanderen 5 onderhoudskits weggeven! Bike Wash, kettingreiniger, borstels,... Alles voor een keurige was- en onderhoudsbeurt! Ga snel naar onze Facebookpagina en deel dit bericht!

Vlamingen houden van modder. Als toeschouwer van cyclocrosswedstrijden hunkeren we stiekem naar beelden van volledig met modder besmeurde helden. Door hun moddermasker onherkenbaar en volledig afgepeigerd bereiken ze de eindmeet. Geweldig! Het blijft in vele gevallen niet alleen bij toekijken. We willen met z'n allen maar al te graag zelf die heroïek beleven. VTT-organisaties in de winter zijn het bewijs: wekelijks fietsen duizenden recreanten verspreid over Vlaanderen hun eigen moddercross.

Aan de kust zien we dan vooral bij guur winterweer een ander fenomeen opduiken. Tijdens verschillende strandraces of VTT-organisaties is het mountainbiken op het strand of door de duinen immens populair geworden. Beide winterverschijnselen zijn heel fijn om zelf te doen, maar vaak betekent het toch een aanslag op het materiaal. Een grondige en specifieke poetsbeurt vlak na de rit is echt essentieel om een fiets goed te onderhouden. We geven heel concreet volgende aandachtspunten mee om de levensduur van je fiets zo lang mogelijk te houden:

1. ZO SNEL MOGELIJK NATSPROEIEN MET WATER EN REINIGEN MET ONTVETTER

Maak er een gewoonte van om meteen bij thuiskomst je fiets eerst nat te spoelen met water. Je doet dit bij voorkeur met een tuinslang. Wacht hier geen enkele uren mee of tot de volgende dag, want dan is het kwaad al geschied. Eenmaal de fiets natgemaakt is, kan je nadien met een emmer warm water en reinigingsmiddel aan de slag gaan. Het reinigingsmiddel is een ontvettingsmiddel waarmee het vuil (vet, aarde en zand) uit de ketting, de tandwielen aan de trapas, de tandkransjes, de voorversnelling en de achterversnelling wordt gewreven. Met een borstel en spons wrijf je de fiets volledig in met het reinigingsmiddel. Laat het even inwerken en reinig nadien de fiets met water. Gebruik hiervoor zeker geen hogedrukreiniger. De kans bestaat dat je daarmee het vet uit je lagers verwijdert. Spuit nooit recht in de lagers met je tuinslang, maar steeds haaks op de lagerassen. Op die manier vermijd je dat er water in de lagers komt te zitten. Bij het gebruik van het ontvettend product let je best op ter hoogte van de fietslagers aan wielassen, balhoofd en trapas. Op die plaatsen is het belangrijk om het vet te laten zitten en om water te vermijden.

2. DROGEN VAN DE FIETS

Na het reinigen volgt het drogen van de fiets. Deze fase is minstens even belangrijk en cruciaal als het reinigen zelf. Water is een grote vijand van bepaalde onderdelen aan je fiets. Je dient dit dus grondig te verwijderen. Het drogen van de fiets kan je het best doen met minstens twee niet pluizende vodden. Ga steeds te werk volgens éénzelfde stramien om zo geen onderdelen over te slaan en steeds rapper te werk te kunnen gaan. Haal hierbij ook de wielen uit de fiets om zo alle plaatsen goed te kunnen drogen. Een eerste vod kan je gebruiken om over alle onderdelen die mogelijks nog vet kunnen bevatten te wrijven. Het is aan te raden om met de tweede nog propere vod het frame, stuur, zadel en wielen te drogen. Vergeet ook de tandwielen van je achterwiel niet te reinigen met een vod. Extra aandacht voor ketting en derailleur. Een tip om je ketting te drogen met een vod:

• Draai de vod rond je hand en omsluit de ketting.
• Draai de trappers voorzichtig achteruit en laat de ketting tegen de vod glijden.
• Aan je vod zie je hoe vuil je ketting nog is en kan je inschatten hoe droog de ketting is.

Tip: Als de wielen terug in de fiets zitten kan je de fiets op de grond laten stuiten. Je zal de waterdruppeltjes op de grond zien vallen.

3. SMEREN VAN ONDERDELEN

Nadat de wielen terug in de fiets zitten en alle onderdelen gedroogd zijn, dient vooral de ketting opnieuw gesmeerd te worden. Voor elk type weer bestaat er een aangepaste kettingolie. Tracht dan ook de juiste olie en smering aan te schaffen. Fijne olie gebruiken we vooral voor ketting, voor- en achterversnelling, remhoeven, remschakelhendels,… Montagevet voor bracket, pedalen, balhoofd,… Dit zorgt voor een optimale bescherming tijdens de komende ritten en leidt ertoe dat de onderdelen minder snel slijten. Verwijder als laatste alle overtollige vet en smering, en berg de fiets veilig op in een beschutte plaats.

Wil jij meer tips?

Meld je dan snel aan voor ons Cycling Vlaanderen Magazine! Iedere 3 maand brengen we je de mooiste verhalen en beste tips!