Tijdens de corona-crisis (her)ontdekten veel mensen het plezier van fietsen. Nu weer meer mensen de dagelijkse pendel naar het werk hervatten, is fietsen een duurzame en aangename keuze. Zeker voor afstanden tot 10 km en met de komst van e-bikes en speed pedelecs tot 20 à 30 km (of zelfs meer). Maar welke route neem je dan best? De nieuwe routeplanner van de Fietsersbond (te raadplegen op www.biketowork.be) biedt het antwoord: je kan kiezen tussen de veiligste, de snelste of de pendelroute.
Met de nieuwe routeplanner van de Fietsersbond (gratis via www.biketowork.be) kan je drie routetypes berekenen: de pendel, snelste of veilige route.
Liever asfalt dan klinkers?
De routeplanner werkt met de kaarten van OpenStreetMap, waarvan de data - de naam zegt het zelf - open zijn om te gebruiken en aan te passen. Staat er een foutje in de kaarten? De volgende dag is het gecorrigeerd in de routeplanner. Gebruikers kunnen immers feedback geven, die de vrijwilligers van OpenStreetMap snel kunnen verwerken.
Iedereen, en dus ook fietsers, kan aanpassingen doen. Daardoor bevatten de kaarten van OpenStreetMap ook veel data over fietsinfrastructuur: fietswegen, kleine wegeltjes en doorsteken, de verschillende fietsnetwerken zoals fietssnelwegen en knooppuntennetwerken, verharding, enz. Dat is dus een significante meerwaarde van deze nieuwe routeplanner.
De ontwikkelaars van de routeplanner kunnen bovendien vrij de gewichten van de criteria kiezen en bijvoorbeeld meer gewicht geven aan een fietspad in asfalt dan een fietspad in klinkers. Zaken die bij bijvoorbeeld een Google Maps niet kunnen.
De routeplanner is duidelijk een tool op maat van fietsers. Daarmee wil de Fietsersbond, de organisatie achter Bike to Work, fietsen naar het werk nog meer faciliteren. Parallel blijft de Fietsersbond inzetten op veilige infrastructuur met lobbywerk op alle beleidsniveaus voor alle fietsers. Fietsen voor iedereen vanzelfsprekend maken blijft het ultieme doel, nu meer dan ooit!