Vanaf deze winter krijgt het veldrijden een nieuw regelmatigheidscriterium: de OxyClean Cyclocross Challenge. De eindwinnaar van dit criterium mag zich een jaar lang de kampioen van Vlaanderen noemen. De wedstrijden moeten een familiefeest worden waar jong en oud zich kan uitleven op of naast de veldritfiets. Wij gingen langs bij het bedrijf achter de challenge: OxyClean
“Hier wordt alcohol gebruikt voor verschillende doeleinden. Ethanol is een van onze basisgrondstoffen. We verwerken jaarlijks ongeveer 5 miljoen liter ethanol. Dat is de beste alcohol om in te zetten als ontsmettingsmiddel. Daarom zijn we ermee aan de slag gegaan en zo hebben we ons eigen ontsmettingsmiddel gemaakt. OxyClean is dus geboren als producent van ontsmettingsalcohol.
Maar wij zijn ervan overtuigd dat het ontsmetten zich verder gaat ontwikkelen. Dus niet alleen handen of oppervlakten ontsmetten, maar ook lucht. Daarom hebben wij in speciale toestellen geïnvesteerd die de lucht gaan zuiveren en ontsmetten via UV-licht. Je moet ruimtes voldoende verluchten om die zuiver te houden. In de zomer kan je een raam openzetten om te verluchten, maar in de winter is dat niet ideaal. Het venster openzetten en toch de verwarming laten opstaan is slecht voor het milieu. Dat mogen we niet tolereren. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar nieuwe middelen om lucht te zuiveren en hebben we ondervonden dat het zuiveren via UV-licht de ideale manier is. Zo zijn we begonnen met het produceren van deze speciale toestellen.”
Iedereen die een wielerwedstrijd organiseert via Cycling Vlaanderen kan een pakket krijgen van ons met onder andere ontsmettingsmiddelen
“Wij hebben enorm veel sympathie voor wielrenners en mensen die met de sport begaan zijn. Het is een heel brede sport. Het kan beoefend worden op verschillende manieren: recreatief tot heel competitief en het is ook een bijzonder populaire sport. Daarnaast zijn de supporters van wielrenners open minded genoeg. Er heerst bijna geen negatief competitieve sfeer, niet onder de wielrenners zelf, maar ook niet onder de supporters. Het flandrienprincipe van stoempen, stoempen, stoempen en terugvechten als het tegenslaat, dat is iets wat bij ons enorm leeft en daarom wilden we ons daar aan linken.”
“We sponsoren al enkele grotere wedstrijden. De Oxyclean Classic Brugge - De Panne bijvoorbeeld. Daarmee proberen we natuurlijk media-aandacht te krijgen. Maar om dichter bij de wielrenner zelf te gaan, omdat we daar zoveel sympathie voor hebben, is een samenwerking met Cycling Vlaanderen ideaal. We zijn hun sponsor, maar daarnaast kan ook iedereen die een wielerwedstrijd organiseert via Cycling Vlaanderen een pakket krijgen van ons met onder andere ontsmettingsmiddelen. Zo kan elk wielerevenement, groot of klein, veilig verlopen.”
“Ik ben enorm blij dat we deze challenge kunnen opstarten. Samen met de CEO van Cycling Vlaanderen, Frank Glorieux, zaten we al snel op dezelfde golflengte. We willen het cyclocrossen bij de jeugd gaan promoten. Dat vinden we enorm belangrijk. Daarom starten we dit regelmatigheidscriterium dat bestaat uit verschillende regionale veldritwedstrijden op de kalender van Cycling Vlaanderen. We noemen het het regelmatigheidscriterium voor en van de toekomst. De eindwinnaar van het criterium mag zich een jaar lang Kampioen van Vlaanderen noemen. We willen samen met de clubs, de provinciale afdelingen en de organisatoren jonge renners en rensters meer kansen bieden om zich te ontwikkelen als veldrijder/veldrijdster. Zo willen we de veldritsport verder ondersteunen. Als je ziet wat voor talenten er uit de veldritwereld komen, Wout van Aert, Mathieu van der Poel,… Dat vinden wij schitterend en daar willen wij ons steentje aan bijdragen.”
“Ja, dat zeker. Ik volg het wielrennen van zeer nabij. Dus ik kijk er enorm naar uit om naar de wedstrijden te komen kijken en de sfeer te komen opsnuiven.”