De vraag naar uitdagende mountainbike-infrastructuur groeit elke dag. Wil je in jouw buurt ook een meer technische en uitdagende mountainbikezone aanleggen? Dan zit je ongetwijfeld met heel wat vragen. Wat zijn de mogelijkheden? Waar moet ik allemaal op letten?
Er is ondertussen al een hele weg afgelegd voor het mountainbiken in Vlaanderen. Maar het werk is natuurlijk verre van af. Samen met Sport Vlaanderen willen we alle actoren verder ondersteunen en adviseren in het realiseren van jullie mountainbikedromen. Maar eerst een stukje Vlaamse mountainbikegeschiedenisles.
Naast de ‘klassieke’ mountainbikeroute is het aanbod de voorbije jaren sterk uitgebreid of aangevuld met diverse subtypes. De mountainbikeroute, zoals de meeste die kennen, is een permanent bewegwijzerde route die bestaat uit één of meer aaneengesloten lussen, die elk in een andere kleur zijn bewegwijzerd.
Naarmate er meer routes ontwikkeld werden, ontstond stilaan de vraag naar mountainbikenetwerken. Zo’n netwerk is een geheel van bewegwijzerde permanente routes met meerdere lussen, één of meerdere verbindingstrajecten en inrijroutes. Een netwerk doorkruist ook verschillende gemeenten.
De conditie en het materiaal van de mountainbiker werd geleidelijk aan ook beter en de vraag naar langere afstanden steeg. Zo kwam in Limburg de eerste marathonroute tot stand bij de realisatie van de mountainbikeroutes in het Nationaal Park Hoge Kempen. Niet lang daarna volgden ook de andere provincies, waarvan de Frans Claes Marathonroute in Leuven met 136 km de langste is. Ook in Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen kan men terecht voor een bewegwijzerde route. Deze routes bestaan uit één lange lus van min. 80 km. Met dit type route richten we ons voornamelijk op de meer getrainde en fanatieke mountainbiker. Ook de recreatieve mountainbiker, die meerdere dagen op avontuur wi, komt hier aan zijn trekken. Deze routes worden bewegwijzerd met zwarte pijlen met daarin drie oranje pijltjes.
Ook de jongere biker wil wel eens samen met mama en/of papa de natuur intrekken. Zij kunnen terecht op de kindvriendelijke mountainbikeroutes, die we geselecteerd hebben aan de hand van een aantal criteria. Deze routes hebben dan ook het label ‘kindvriendelijk’ gekregen. De afstand van de lus is niet meer dan 20 km, relatief goed berijdbaar en bevat ook faciliteiten die voor extra beleving zorgen op de route (zoals bijvoorbeeld kleine speelse hindernissen, speelbos, picknickbank...)
Ondertussen heeft de recreatieve mountainbiker steeds meer vraag naar meer uitdagende mountainbike-. De mountainbike bestaat ondertussen ook al maar dan 40 jaar en heeft al een hele evolutie doorgemaakt. De ontwikkeling van de parcours is echter blijven stilstaan. Door de Covid-19-pandemie is eens te meer gebleken hoe populair de sport eigenlijk is. De vraag naar betere en meer uitdagende mountainbike-infrastructuur klinkt steeds luider.
Geïnspireerd door voorbeelden uit onze buurlanden, hielpen we mee aan een indeling in vier verschillende types technische mountainbikezones:
De naam dekt de lading wel, maar wat verstaan we nu precies onder deze types van mountainbikezones?
Met deze indeling krijgen we een duidelijk kader, dat overal in Vlaanderen kan toegepast worden. De mountainbiker weet dan meteen wat hij in elk van die zones kan verwachten.
W-VL | O-VL | VB | ANT | LIM |
---|---|---|---|---|
Funpark Waregem | Skillspark Eeklo | Bikepark Londerzeel | De Mosten | Bikepark Maaseik B |
Biketrail Menen | Funpark Evergem | Hoogstraten | Biketrail Klaverberg (As/Genk) | |
Funpark Jabbeke | Biketrail Lokeren | Herselt | Uitbreiding Bikepark Kattenvennen (Genk) | |
Skillspark Zwevegem | Funpark Moerbeke Fun- en | Aanpassing Zandbergen | Uitbreiding Bikepark be-MINE (Beringen) | |
Skillspark Sint-Niklaas | Kontich-Edegem | |||
Bikepark Wachtebeke |
De indeling werd opgemaakt door Sport Vlaanderen naar aanleiding van de vele vragen die ze kregen van lokale besturen en andere actoren. Er was veel onduidelijkheid over de mogelijkheden. Daarnaast ontwikkelde Sport Vlaanderen ook een inspiratiegids met verschillende infofiches voor de meest voorkomende hindernissen (o.a. rock garden, north shore, drop, optionele lijnen…). Zo gebruikt iedereen dezelfde terminologie en zit iedereen meteen op dezelfde golflengte als men met elkaar in gesprek gaat.
We helpen je samen met Sport Vlaanderen graag verder met het zoeken naar mogelijkheden en oplossingen. Neem contact op via info@cycling.vlaanderen en/ of sportievevrijetijd@ sport.vlaanderen.