Fiets op punt

Maart. (Prof)wielrenners die reeds hun eerste wedstrijden achter de rug hebben, recreatieve fietsers die zich een hele winter hebben voorbereid op Zwift, maar ook fietsers die ontwaken uit hun winterslaap. Bosjes op de benen ontharen, je in je misschien iets te smalle pakje hijsen (die wintervacht weet je wel), maar ook kettingen smeren, remblokjes inremmen en banden oppompen. Wij geven je, in samenwerking met Canyon, enkele handige tips om de start van jouw wielerseizoen in goede banen te leiden.

Winterkriebels

We kennen het allemaal. Je springt op je fiets, hebt die de hele winter afgepeigerd en hoort ergens gekraak… Om de kriebels van te krijgen! Waar het vandaan komt? Daar gaan we naar op zoek!

1. Pedalen

Klik je vast! Maar wat met krakende pedalen? Weinig aan te doen jammer genoeg… Voel je speling? Dan vervang je best je volledige pedaal. Gebruik bij de montage wel steeds montagevet op de schroefdraad. Tip voor mountainbikers: spuit bij modderige omstandigheden wat kettingolie op je pedalen, zodat je snel en gemakkelijk(er) kunt uitklikken eens ze vol modder zitten.

2. Lagers

Bij het onderhoud van je lagers is het belangrijk dat je er niet in spuit met hoge druk (bv. hogedrukreiniger of compressor). Hierdoor blaas je het vet in de lager weg. Je kan wel steeds een extra laagje vet op de lager leggen ter bescherming. Je hoeft echter niet te overdrijven.

Om je ketting helemaal proper te krijgen, haal je deze er best af.

3. Ketting

Je ketting is de belangrijkste ‘schakel’ om je kilometers af te malen. Een goed onderhouden ketting is een ketting die zo droog/proper mogelijk is, en waar je zo weinig mogelijk vet op aanbrengt. Om je ketting helemaal proper te krijgen, haal je deze er best af.

Wanneer weet je of je ketting aan vervanging toe is? Simpel! Met een kettingslijtagemeter kun je snel zien of ze al te ver ‘uitgerokken’ is. Bij 0,75 mm (75%) kun je nog even verder rijden. Valt je meter op 1,00 mm (100%) in je ketting? Dan moet je vervangen. Opgelet: bij de nieuwe SRAM Eagle 12-speed-kettingen ligt de marge anders.

Gouden tip om je aandrijflijn te sparen: fiets met 2 kettingen! Rijd met je eerste ketting tot 75%. Leg deze even weg en rijd met een tweede ketting tot 75%. Neem terug je eerste ketting en fiets tot 100%. Dit is het moment dat je je volledige aandrijflijn moet vervangen (ketting, cassette en kettingbladen).

4. Derailleurwieltjes

Eén van de meest vergeten onderdelen. Hoor je bij het klimmen gekraak? Dan zijn het hoogstwaarschijnlijk je derailleurwieltjes. Veelal zijn het de fijne lagers die snel kapot gaan, en niet zozeer de tanden. Bij vervanging blijf je best bij de originele onderdelen. Aluminium schakelt bijvoorbeeld beter, maar verslijt daarom niet minder snel.

+ 2

Pitstop

Van een ezel maak je geen koerspaard’, maar je kan hem wel verzorgen als een wedstrijdbeest! Voor je opnieuw op pad gaat bekijk je best volgende onderdelen even op slijtage. Afhankelijk van het aantal kilometers en de rijstijl en/of omstandigheden zijn sommige stukken aan vervanging toe.

1. Remblokjes

‘Remmen is verliezen’ wordt wel eens gezegd. Maar verlies die remmen toch maar niet uit het oog. Remblokjes voor velgremmen hebben een ‘wear limit’. Dit staat op het blokje genoteerd. Zie je geen inkepingen meer? Dan is het dringend tijd om je blokjes te vervangen. Bij schijfremmen wordt een richtdikte van minder dan 1,5 mm.

Tip: houd thuis en op verplaatsing steeds een reservepat bij.

2. Tandwielen/kettingbladen

Tandwielen en kettingbladen zijn niet zo snel aan vervanging toe (behalve als je bv. gaat klimmen en je een kleiner verzet wil). Je aandrijflijn vervang je best in zijn geheel, zoals hierboven beschreven. Tip: houd thuis en op verplaatsing steeds een reservepat bij.

3. Kabels

Door de evolutie naar fietsframes waarbij de kabels in het kader lopen moeten kabels niet zo snel meer vervangen worden. Kabels die buitenom lopen worden veel meer blootgesteld aan regen, modder en ander vuil, waardoor het schakelen stroef kan verlopen.

+ 2

4. DI2

Rijd je elektronisch en heeft je fiets deze winter lang aan de haak gehangen? Dan kan het zijn dat je batterij niet meer mee wil. Om dit te vermijden laad je je batterij best minstens één maal per maand op. Dit geldt ook voor personen die met een elektrische fiets rijden. Verzorg je batterij!