VTT Kemmel - De Kodo’s vieren feest. De club bestaat 25 jaar en al even veel jaar organiseren ze de Lockedyzetoertocht. De West-Vlaamse wielerclub staat voor een feesteditie en wij gingen eens polsen hoe de voorbereiding verloopt.
We spreken af met Bennie Deronne in het West-Vlaamse Brielen, niet zo ver van Ieper. Bennie is de spreekbuis van de club en ontvangt ons met open armen. Samen met de andere leden van de club is hij druk in de weer om het Zilveren jubileum van de Lockedyzetoertocht voor te bereiden.
Bennie, eerst en vooral proficiat met jullie 25-jarig bestaan. Kan je ons eens terug meenemen in de tijd. Hoe is jullie club ontstaan?
“Dat is een leuk verhaal. Met onze vriendengroep zaten we op de jeugdbeweging, maar daar werden we te oud voor en we wilden nog wel blijven samenkomen. Om onze conditie wat op pijl te houden, besloten we om iets van sport te gaan doen. Die sport werd mountainbiken. Met een man of 7 kochten we een tweedehands fiets en zo zijn we gestart. Voor onze naam hebben we ons laten inspireren door de Japanse drumgroep Kodo. Zo werden de Kodo’s Kemmel geboren.”
En jullie hebben daar dan meteen ook een toertochtaan gekoppeld?
“In Nieuwkerke en in Heuvelland was er destijds een grote MTB-toertocht. We raakten geïnspireerd en besloten om ook zoiets te organiseren. We trokken hiervoor naar De Lockedyze, een café aan de Kemmelberg. Zij waren net gestart met hun zaak en hadden een zaaltje ter beschikking waar wij het kloppend hart van onze toertocht konden inrichten. Bij onze eerste editie schreven 180 fietsers zich in. Ondertussen is de Lockedyzetoertocht uitgegroeid tot een evenement van twee dagen en komen er meer dan 2500 fietsers naar onze tocht. In West-Vlaanderen zijn we nu 2de grootste toertocht. Daar zijn we enorm fier op.”
Op 7 en 8 januari 2023 vindt de 25ste editie van de toertocht plaats. Hebben jullie iets speciaal in petto?
“Absoluut! We maken van ons 25 jaar bestaan een feestjaar. Op 22 oktober zijn we gestart met een optreden in De Lockedyze. Alle Kodo’s en hun partners waren daar. Er waren optredens en we hebben ons daar goed geamuseerd. Ook van onze tocht willen we een groot feest maken. We proberen qua parcours elk jaar opnieuw andere trajecten uit te stippelen en dus zorgen we voor onze 25ste editie opnieuw voor een uniek parcours. Daarnaast zullen er heel wat extraatjes aanwezig zijn. Bij de dubbele bevoorrading op de Rode Berg voorzien we spekblokjes en heel wat ander eten en drinken en zal er een DJ-set gedraaid worden. Bij aankomst in De Lockedyze zal er dan weer een accordeonist zorgen voor aangename achtergrondmuziek. De bedoeling is dat het een groot feest wordt.”
Jullie slagen erin om heel wat aandacht te trekken voor jullie toertocht. Hoe pakken jullie het precies aan qua communicatie?
“We doen heel wat. We organiseren bijvoorbeeld een persmoment een aantal weken voor het evenement. Daar geven we een woordje uitleg over wat we doen. Daarnaast maken we affiches die we op verschillende plaatsen ophangen. Daar beginnen we ongeveer twee maand op voorhand mee. Dan is er natuurlijk social media, dat is een heel belangrijk communicatiekanaal voor ons. Verder hebben we ook nog beachvlaggen laten bedrukken. Die nemen we mee naar andere toertochten als we daar zelf gaan fietsen. Op die manier proberen we via verschillende kanalen zo veel mogelijk mensen te bereiken. Maar de beste reclame blijft natuurlijk je tocht zelf. Als die in orde is, komen de mensen het jaar erop terug.”
5 communicatietips om je toertochten in de kijker te zetten
1. Wees aanwezig op social media. Maak een account aan voor je club en een event voor je toertocht en plaats alle info op social media. Zo kan je makkelijk een groot publiek bereiken
2. Maak een affiche die je kan ophangen op verschillende plaatsen. Een affiche ontwerpen kan je zelf via www.canva.com/
3. Maak reclame op andere toertochten. Daar zit je doelpubliek. Zorg wel dat je goede afspraken maakt met de organisatoren.
4. Communiceer op het juiste moment. Begin ongeveer twee maanden voor je event rustig met de communicatie en bouw die stelselmatig op. Communiceer in de weken voor de toertocht extra hard zodat de mensen herinnerd worden aan het event.
5. Praat erover met de mensen. Mond-tot-mondreclame blijft goed. Als je op een andere toertocht bent of met vrienden gaat fietsen, babbel dan over je eigen toertocht en maak ze warm om naar jouw event te komen.