Home Nieuws

Tips | Iedereen mecanicien - Stuurlint leggen

Tips | Iedereen mecanicien - Stuurlint leggen

Topmateriaal verdient het om goed gesoigneerd te worden. Cycling Vlaanderen en Canyon loodsen je stap voor stap door de belangrijkste herstellingen en helpen je om je geliefde tweewieler in superconditie te houden. In dit vijfde deel leren we je stuurlint leggen. Zet samen met ons je eerste stappen als mecanicien!


Wanneer maak je in godsnaam je stuurlint los? Dat kan zowel als je stuurlint versleten is, maar ook als je de rem- of versnellingskabels wil vervangen. Ten eerste trek je het remgreeprubber van elke shifter naar voren. Zo komt het stuurlint daar al bloot te liggen. Trek vervolgens het afsluitdopje aan het uiteinde van je stuur eruit en je zal merken dat het stuurlint al loskomt. Haal het lint er voorzichtig af want soms blijven er lijmresten achter als je te wild tekeergaat. Als er toch nog wat plakkerige lijm of ander vuil op je stuur achterblijft, kan je dat eenvoudig verwijderen met je handen of wat ontvetter en een vodje. Schraap er niet over met een scherp voorwerp want dan bestaat de kans dat je het stuur beschadigt

Shifters corrigeren & kabels tapen

Als je je stuurlint eenmaal hebt losgemaakt, moet je eerst nagaan of je je shifters wil verplaatsen. Het stuurlint ligt immers rond de beugel waar de shifter aan vastzit dus als je die pas nadien verzet, kan je stuurlint mee verschuiven en kunnen er spleetjes ontstaan. Ben je onlangs gevallen of kreeg je remgreep een tik te verduren waardoor hij wat is verplaatst? Dan is dit het uitgelezen moment om hem weer op de juiste plaats te hangen. Maak daarvoor de schroef los, breng hem op de gewenste positie en draai alles weer aan. Check vervolgens ook of de kabels die langs het stuur lopen nog op hun plek liggen. Bij sommige sturen is er een gootje onderaan voorzien waar ze invallen, bij andere moet je ze zelf een plaatsje geven. Leg daarvoor je hand plat op het stuur zoals je zou fietsen en plaats met je andere hand de kabels naar de plek waar je vingers omplooien. Daar zal je het minst last hebben van de verdikking onder het stuurlint. Kleef ze vast met isolatietape en check nog eens of je tevreden bent met je werk

TIP

Let op met Di2-kabels aan het stuur. Als je ze wil vastkleven, moet je wat speling laten zodat ze niet helemaal strak staan. Anders loop je het risico om ze tijdens het leggen van het stuurlint, of gewoon tijdens het fietsen, net dat tikkeltje extra op te spannen waardoor ze losraken. In dat geval verliezen ze contact en zal je elektronische schakelsysteem niet meer naar behoren werken. Laat dus steeds een klein boogje in de kabel voor de zekerheid en tape het dan vast. Hetzelfde geldt voor de kabel die uit de junction box komt.

Begin met overschot

Nu ben je helemaal klaar om een nieuw lintje te leggen! Beginnen doe je aan het uiteinde van het stuur. Een lint zonder print erop is het makkelijkst, maar let op met stuurlint waarbij je het logo of een tekening zichtbaar wil houden. In zo’n geval moet je het stuurlint met het logo naar achteren leggen zodat je dit gedeelte niet overlapt. Ga aan de buitenkant van je fiets naast het stuur staan en leg om te beginnen een stukje stuurlint op je stuur. Laat ongeveer een halve centimeter van de breedte over het uiteinde van het stuur hangen

Overlappen is key

Draai nu het lint van je weg, span het wat op door zacht aan te trekken en overlap de helft van het stukje stuurlint dat al op je stuur ligt. Trek niet te hard want sommige stuurlinten - vooral lederachtige linten of speciale uitvoeringen met gaatjes erin - zijn gevoeliger en zouden zelfs kunnen scheuren. Ga zo door: behoud spanning op het lint zodat er geen openingen zijn, draai altijd van je weg en overlap een deel van het geplaatste stuurlint. Laat het zeker niet los want dan is al het geleverde werk voor niets. Kies gerust zelf of het lint steeds mooi recht overlapt of toch wat schuiner.

Check in het laatste geval wel onderaan je stuur dat je voldoende overlapt. Anders is de sprong naar de volgende wikkel te groot en krijg je te maken met een opening. Als je dit opmerkt, draai je er even wat stuurlint af en zorg je ervoor dat je iets meer overlapt. Zo kan je op tijd anticiperen vooraleer je voortgaat.

Let wel: een kleine opening in de stuurbocht is niet erg want die kan je nog overlappen met de volgende lus.

Achtmethode’ voor shifter

Hierna is het tijd voor de shifter, een iets lastiger gedeelte. Zorg ervoor dat je met de laatste lus bovenkomt aan de buitenkant van de fiets. Draai vervolgens weer van je weg naar de binnenkant, haal hem tot over de remgreep langs de bovenkant. Nu kom je opnieuw aan de buitenkant uit met het lint. Maak het overige gedeelte aan de binnenkant rond de shifter dicht, trek het weer naar buiten en je bent vertrokken. Op deze manier heb je de remgreep met een achtbeweging netjes ingepakt.

Bij de meeste stuurlinten vind je een klein extra stukje in de verpakking. Dat zou je rond de shifter kunnen leggen zodat je de achtbeweging niet hoeft te maken. Als je het liever niet gebruikt om het lint rond de remgreep wat dunner te houden, kies je best voor de ‘achtmethode’.

Oppassen voor openingen

Nu hervat je op dezelfde manier als het gedeelte voor de shifter. Als je de ‘acht’ correct hebt gelegd, vormt dit geen enkel probleem. Is die fout, dan gaat ook hier het stuurlint niet goed liggen en voel je dat je omgekeerd draait. Draai nooit naar jezelf toe, maar van je weg. Anders draai je tijdens het fietsen je lint los door kracht te zetten met je handen. Zorg er ter hoogte van de laatste bocht opnieuw voor dat je geen openingen krijgt aan de buitenkant van de bocht en overlap voldoende.

Afronden & afknippen

Is je stuurlint op of zit je tot aan het streepje waar het lint mag stoppen? Maak dan een laatste lus, trek het lint nog eens tot achter je stuur en knip het daar recht af met een scherpe schaar. Als je het stuurlint nu gewoon zou leggen, krijg je door de overlapping een scheef einde. De driehoekige vorm die er te veel aan is, moet je er ook afknippen volgens de vorm van je vorige overlappingen. Zo krijg je een mooi uiteinde om vast te kleven. Houd nog steeds voldoende spanning op het lint zodat het niet lost.

Aftapen & afsluiten

Tot slot neem je er de isolatietape weer bij en kleef je die deels op het stuurlint en deels op het stuur. Kleef hem er in dezelfde richting op als het stuurlint en ga er twee à drie keer mee rond je stuur. Trek hem stevig aan zodat er geen openingen of luchtbelletjes achterblijven. Strijk het uiteinde glad zodat er geen vuil kan inkomen. Plooi het remgreeprubber weer op zijn plaats en duw of schroef de dopjes in het uiteinde van het stuur terwijl de halve centimeter van in de eerste stap er mee in verdwijnt. Voilà, een kant van het stuur is als nieuw. Doe hetzelfde voor de andere kant en geniet van je kunstwerk!

Tip

Bij de meeste cockpits uit een stuk is het uiteinde van het stuurlint aangeduid met een verdikking van het stuur. Heb je een apart stuur en stuurpen: meet dan af tot waar je uitkomt of graag wil eindigen. Zet gelijk aan de andere kant van je stuur een streepje op dezelfde afstand zodat je het stuurlint aan beide kanten even ver naar binnen laat komen. Meestal is dit op 5,5 à 6 centimeter vanaf de buitenkant van de stuurpen. Zet je liever geen streepje, dan kun je ook de kabels vastkleven op die plek. Zo weet je meteen waar je moet stoppen.