Topmateriaal verdient het om gesoigneerd te worden. Cycling Vlaanderen en Canyon loodsen je stap voor stap door de belangrijkste herstellingen en helpen je om je geliefde tweewieler in superconditie te houden. In dit derde deel leggen we je uit wat je moet doen als je fiets kraakt. Zet samen met ons je eerste stappen als mecanicien!
Wie het al eens heeft meegemaakt, weet waar we over spreken. Gaan rijden met een fiets die kraakt is echt klote. Na even te googelen wat het probleem kan zijn, vind je waarschijnlijk dat je trapaslagers versleten zijn. Maar wacht, begin nu zeker niet je trapas te vervangen, want het probleem is in 9 van de 10 gevallen iets anders. Samen met de mecaniciens van Canyon stellen we een checklist op die je best afgaat om een krakende fiets tegen te gaan.
“Controleer eerst of je pedalen goed ingevet zijn. Wanneer dat niet zo is, kunnen ze kraken wanneer je er kracht op zet. Het is belangrijk dat je het juiste vet gebruikt. Je kan best kiezen voor dik smeervet. Gebruik zeker geen WD-40 of carbonpasta. Dat is te dun en gaat je pedalen niet smeren. Pedalen zonder vet aan zijn een van de grootste oorzaken van een krakende fiets.”
“Je steekassen moeten goed vaststaan om kraken te voorkomen. Je moet er natuurlijk niet aan draaien totdat je je fiets kapottrekt, maar ze mogen wel goed vaststaan. Meestal doen we hier ook een beetje vet aan zodat dat door heel de as gaat en die niet kan vastlopen door roest of water.”
“Gebruik goeie carbonpasta om aan je zadelpen te smeren. Een goeie carbonpasta is eentje met een grove korrel. Als je dat aan je zadelpen smeert, gaat die niet kraken en gaat je zadel ook niet zakken.”
“Wanneer het kraken nu nog niet is opgelost, check je best je stuur even. Het balhoofd staat misschien niet goed vast. Dat kan ook tikken als je gaat rijden. Het zijn allemaal kleine dingen die je best even controleert maar die wel voor een ambetante kraak kunnen zorgen bij het rijden.”
“Kraakt je fiets nu nog altijd? Dan kan je nog checken of je derailleurpad goed vaststaat en of je lagers van je wiel nog in orde zijn. En pas als al die punten gecontroleerd zijn, mag je ervan uitgaan dat je trapaslagers waarschijnlijk versleten zijn. Als er hier in ons service center tien fietsen binnenkomen die kraken, dan is de trapas slechts een keer het probleem. De ene persoon kan met zijn trapaslagers 3.000 kilometer rijden, de andere 10.000. Dat hangt puur af van gebruik en onderhoud. Als wielertoerist zou ik zelf niet beginnen met je trapas te vervangen. Er zijn te veel dingen die je fout kan doen. Maar vooraleer je er dus van uitgaat dat je trapas vervangen moet worden, check je best even al die andere puntjes en kan je het meestal zelf en op een minuutje of vijf oplossen!”
“Water reduceren op alles waar een lager zit. Naven, bottom bracket en balhoofd. Eigenlijk overal waar goed vet moet zitten daar moet je wegblijven met water. Dat kuis je best gewoon met een vochtige doek.”